tisdag 8 november 2016

Förbättringar

Det hände mer grejer i lördags.
Rör-Dan kom och installerade värmepumpen!
Så underbart att ha värme även när jag inte eldar i kaminen eller vedspisen!
Nu kan jag lugnt åka iväg och jobba och veta att det finns värme i huset när jag kommer hem  igen.


När han borrade upp hålet i väggen konstaterades (igen) att det är rejält tjocka väggar i detta hus.
Från insidan:  tapet, tretex, 2cm träpanel, luftspalt, 12 cm timmer, luftspalt, 2cm träpanel, eternit.
Bilden tagen från insidan.

Det lär inte blåsa genom väggarna i alla fall!! :-)

Dan fixade även klart i köket. Jag bestämde mig ju för att offra diskmaskin till förmån för tvätt-dito. Betydligt enklare att diska för hand än att tvätta kläder för hand...

Den där begagnade diskbänken med hoar och blandare som jag "fyndade" i Laholm var ju rätt igenom kass.  Ena hon läckte som ett såll. Hur kan det rosta hål i rostfritt?
Blandaren gick inte att stänga och själva bänken var ju inte så vacker heller.

Den fådda rostfria diksbänken är desto bättre. Kraftig plåt från sent 60-tal. Bara en sån sak!
Även tvättmaskinen är gratis. Återstår att se om den funkar. Elektrikern kommer på torsdag.

Blandaren var dessvärre kass.
Men se det gjorde ingenting alls!
Jag hade ju den nya fina som jag fick av Sussi och Thomas! Tack snälla ni!!
Och tack snälla Stefan ute på Hästholmen som skänkte toastol, tvättmaskin och diskbänk!

Gu så bra med fådda grejer!

Jag satte upp hyllorna ovanför diskbänken igår kväll. Samt la på en led-list under nedre hyllan.
Inte helt nöjd med den listen dock; det vita ljuset är väldigt kallt och de andra färgerna för... färgade :-)
Får ta bilder på detta innan jag gör om.

Nu har jag lokaliserat riktig raggarslang till bra pris på Biltema.
Så det får bli en sväng förbi där på onsdag kväll.
Kul att få ordning i köket!

Jo! Jag städade ju i ordning i garaget också! Nu får jag in bilen! Även diskmaskinen står nu i garaget för senare installation när jag gör om köket på riktigt till sommaren. En frostvakt håller den frys-fri. Det ligger ju lite vatten i botten på maskinen och i nedre delen av rören. Vill INTE att den fryser sönder:-)







Inga kommentarer: