torsdag 27 oktober 2016

Vedspis och skafferi

Alla borde ha en vedspis i köket! En sån go värme!
Vilken stämning!! Vilken känsla!

Igår morse kom Henke på Djupedahls med veden. Så himla gött! Nu är vintern säkrad!

Lite jobbigt hade jag det där tidigt på morgonen när jag skulle förbereda för vedlasset.
Kom på att jag ju inte öppnat den porten sedan jag flyttade in.
Var är nyckeln till hänglåset???
Hämtade hela spannen med nycklar. Det är ju ett gäng när man har så många hus och dörrar.
Men inte en enda nyckel passade!
Provade en gång till med alla... Nä, ingen funkade!!

Vad göra?
Jag fick fan bryta upp hela låset. Mörkt o jävligt var det!
Tänk dig bilden där jag står med lilla ficklampan i munnen för att lysa upp skruvjä--larna medan jag knävlar med skruvarna, springande fram o tillbaka för att komma åt på insidan.
Ja, jo, det går att komma in i det utrymmet genom att gå in i en annan port och kila runt liksom.
Men jag ville ju att Henke skulle kunna backa in och tippa allt inomhus liksom.

Ah, fy fasen vad irriterad jag var!!
Men till slut gick det med hjälp av kofot och olika skruvdon.
Ser ju inte riktigt ok ut på utsidan nu, och porten går inte att låsa,
men får ta tag i det en annan dag.

Det gick så bra sen när Henke kom. Han backade ända in med sitt specialbyggda tipplass. Väldans smidigt. Och väldans skickligt backat! han hade 5-6 cm igen på var sida i porten bara. Duktig och trevlig kille! Han berättade lite om sin verksamhet och ondgjorde sig över svårigheterna han har att expanderat sin verksamhet utan att behöva installera sig i ett av kommunens dyra industriområden. Men det ska jag utveckla mer en annan gång. Intressant var det i alla fall.

Sen kom Lars och tog bort grejerna som suttit i köks-skorstenen efter att han gjutit.
Bara att sätta igång och elda!

Fram på kvällen kom Anders och hjälpte mig att ta bort handfatet i det lilla utrymmet som ska bli skafferi. Glömde ta före-bild...

Han kan ju allt min bror. Och han har alla verktyg man kan tänka. Vinkelslip tex. som är jättebra när man ska såga av tjocka gamla stålrör.

Jag hade köpt hyllplan (dyra, på ByggMax) men Anders föreslog att jag skulle spara dem och istället ta vanlig råspont att göra hyllplan av. De fina hyllplanen kan jag istället ha över diskbänken i köket.
Och tänka sig! På logen låg faktiskt råspont. Himla käckt att det finns virke hemma!
Ut och såga i bygglampans sken.

Asså man har ju långt kvar till att komma i närheten av att kalla sig snickare, men hyllplan blev det!
Blev inte riktigt klar då det ju var bondekväll igår.
Bästa programmet på hela veckan!

Men innan dess hann jag elda upp vedspisen ordentligt.

Gu så härligt! Det blir snabbt varmt i köket, och kontoret, och köksfarstun!

Idag blir det jobb och sen ska jag iväg och handla ett par saker.
- raggarslang till kökshyllorna
- spisfläkt
- bäddmadrass till gästsängen

Tjo flöjt!




3 kommentarer:

fale artut sa...

Ojoj, så mycket stök, men det blir bra! Gamla lås och nycklar är ett gissel, en märkning hade ju inte varit fel! Verkar vara en hel del för dig att hålla på med, du skulle behöva en litet tomte! Kram!

Cecilia sa...

Härligt med köksspis! Ett hus vi kikade på hade vattenburen värme som sköttes från vedspis i köket, himla listigt!
I lägenheten här har vi riktigt skafferi med ordentligt kallt på vintern. Det ska tyvärr renoveras bort...

fale artut sa...

Cecilia: Så dumt det är att renovera bort förträffliga saker!