fredag 7 mars 2014

Klagomålsreflektion

Oh dear!! 
Vilket underligt syndrom det där att man blir "uppläxad" när man kritiserar något man blivit besviken över. 
Jag har själv stött på det för ett tag sen och nu läser jag på en blogg om en tjej som varit med om en liknande grej. 
Och det som stöter mig i det hela är inte att konsumenter då och då köper grejer som inte svarar mot förväntningarna. 
Det får man ta när man handlar. 
Särskilt när man köper hemlisar  kanske:-)
Det som stör mig är att jag ser en trend i återkopplingen efter liknande inlägg.

Säg att man köpt en vara, eller tex gått med i en "klubb" där man ska "få" ett litet överraskningspaket/hemlis en gång i månaden typ. (ledtråd; det handlar om garn/ull)

En mottagare som fått sin första hemlis blir lite besviken då innehållet är … lite påvert, om man säger så.
Man kan utläsa att mottagaren känner sig lite lurad rent utav.
Allt helt normalt so far; 
Konsumenten reagerar på den undermåliga varan med att göra ett inlägg på sin blogg. 
Med väl avvägt ordval beskriver bloggerskan det hela inklusive sin besvikelse.

Då händer det som är min spaning:
Leverantören blir  uppenbart stött över att kunden inte hört av sig direkt till dem med klagomålen.
Bloggerskan blir mer eller mindre uppläxad på ett enligt min bedömning 'patronising' sätt  under täckmantel att det skulle varit bättre för henne själv att kontakta leverantören direkt eftersom de då skulle kunnat förklara varför det var så ynkligt innehåll i den specifika leveransen och då skulle kunden även fått veta att det minsann i andra hemlisar varit varor för ett värde vida överstigande prenumerationskostnaden. 
Så det så, typ.

Som om man har nån slags upplysningsplikt mot de som säljer dåliga saker.
Som om man skulle vilja prata med en sån leverantör nån mer gång i hela sitt liv!!

Kära leverantörer, den som gett sig in i leken får leken tåla! 
Om ni underlevererar får ni leva med att läsa/höra om klagomålen lite här och var. 
Det ingår liksom när man leker affär.
Och, kära leverantör, jag betackar mig för den nedlåtande tonen. 

Det är fan inte OK alltså!

Glömde säga att kunden i mitt exempel ovan haft en önskan att maila leverantören, men denna hade "glömt" att lägga ut sin mailadress på hemsidan…….


1 kommentar:

Cecilia sa...

Ja, det är en konstig värld...
En annan sak jag lagt märke till är att när man säger nej, tack, på ett artigt sätt till en telefonsäljare händer de att de lägger på i örat. Inte ens en surmulet "hrmpf" får man utan bara klick. Ganska skönt ifs, då är det de som bär sig illa åt och man slipper själv vara busen...