måndag 28 oktober 2013

Dubbelstickad filt och vantar

Lille Olle är i akut behov av en lite tjockare, riktigt varm filt att ha på sig i vagnen.
Nja, alltså föräldrarna tyckte att det dög gott med den ljusblå alpacka filten när de var ute och gick  i lördags.
Ok, Ok, det var 14 grader varmt, jag veeet.
Men där jag satt hemma i soffan och tittade ut på ett jätteblåsigt grått väder såg det hemskt ruggigt ut!



















Jodå, så att jag fick ju snabbsticka ett par vantar till lillen.  Och sedan påbörjades filten som jag stickar i raggsocksgarn faktiskt. Sju Bröder, inköpt på Rusta. Härligt garn med rustik ullkänsla som jag gillar. Mönster från Ravelry;
Man's Double Knit Scarf (DK136) by Melissa Leapman. Jag bara dubblade antalet maskor. Och så är mitt garn lite tjockare så filten alldeles blir lagom bred.
Gu vad det är smidigt att ha tillgång till så himla många mönster. Alldeles gratis!

Vantarna stickade jag också i mönster från Ravelry; Two colour baby mittens by Abigail Welbourn.
Och till dem använde jag Järbos mellanraggi i lila och limegrönt.
Jättefina blev de. Och snabbt går det ju med så smått.
Olle gillade dem också, han stoppade dem i munnen direkt!



















Här håller den lille tuffingen på att träna balansen mot soffkuddarna.
Jag sa inget till dem (vilket var väldigt duktigt av mig:-)) , men jag hoppas verkligen att föräldrarna stog intill, fast det inte syns i bild.


Inga kommentarer: