lördag 3 augusti 2013

Kort resumé

Det blir ju lite kortfattat när jag bloggar från mobilen. Som jag gjorde igår tex.
Och det är himla svårt att skriva på mobilen. Jag har för tjocka fingrar, haha! Och så går det bara att lägga upp en bild per inlägg. Vad jag vet i alla fall. Kanske någon annan blogger-bloggare vet hur man mobil-bloggar flera bilder i ett och samma inlägg?

I torsdags messade ju syrran en fin bild












Och skrev typ: "Här finns massor, tag med morsan och kom ner vet ja!!"
Och det gjorde vi ju då. Sambon skjutsade till Fjärås för att hämta min bil hos A efter vindrickningen kvällen innan och sen stannade jag till på Åsa Hembageri och köpte några stekt-ägg-mackor.
Och efter det plockade jag upp mamsen.
Vi hade med oss youghurt hinkar, långbyxor och stövlar.
Ja, i värmen!!
Men man måste ha bra på sig när man kliver i snåren så man inte får nån orm eller nåt annat äckilgt på sig.
Det fanns verkligen massor! Hallon alltså.
Vi hade ju inte hela dagen på oss eftersom jag och sambon ju skulle till Hjuvik och hälsa på Olle hos hans farmor och farfar.
Vi var bjudna på trekaffe som jag sköt upp till fyrakaffe istället.
Kl 14 var vi tvungna att lämna Bårarpsåsen så vi var väldigt effektiva.
Och snälla, snälla A-M gav oss två av sina hinkar!!



















"Jo, men jag har redan plockat till mig själv idag och jag kan ju gå upp här när som helst" Hon är alltid sådär snäll och generös min syster.
Här har jag fångat mamma mitt i ett fniss när hon står och byter om från stövlar till sandaler framför stenbrottet.



















Det är väldigt vackert och mäktigt i de där stenbrotten uppe på åsen.
Man ser lite av det bakom mamma.

Klockan kvart i två lämnade vi av A-M "på gården".
Det är A-M och Ch:s gamla gård som de nu lämnat över till yngste sonen och hans familj.
Synd att jag glömde fota för de små tvillingpojkarna är så söta så man bara dör!!
De är nu två och ett halvt år nånting och ser ut som riktiga bondpojkar med keps ch traktor och allt.
De pratar hela tiden nu och jag förstår bara en bråkdel när de pratar med sina små barnröster och Getinge-dialekt.
Bedårande sött!!
När jag lämnat av mamsen hemma hos henne igen skyndade jag hem att duscha.
Sambon hade passat på att klippa gräset medan jag var borta. Det är han som sköter det hemma hos oss. Och tvätten och strykningen och ofta även matlagningen och dukningen och... Ja man kan verkligen undra vad jag gör för nytta! Mest sitter jag och stickar eller far runt och träffar olika barn och barnbarn, haha!! Ja, och så lagar jag kompostkvarnen också ju:-)

Vi körde en liten omväg till Hjuvik pga mitt dåliga lokalsinne och minne och sambons dåliga gps-sökning, hihi. Men var framme prick kl fyra ändå.

Åååå, jag säger bara ååå, vad fint det var att träffa Olle igen.
Och min fina söta E och hennes D!! Och svärisarna också förstås.
Men att få hålla lille Olle igen och se hur han tyngt sig och vuxit på bara ett par dar och få snusa i det lilla fjunhåret!!















Oj, vad det ska bli skönt när de flyttar ner! Tänk att kunna träffa dem lite när man vill!
Jag får väl hålla i mig för att inte springa ner dörrarna alldeles för dem:-)

Och oj, vad vitt mitt hår ser ut i den belysningen.
Eller, det är det! Det är precis så vit-blont som jag vill ha det.

Kolla vad stor och fin han är!



















Han ser mer ut som ett litet småbarn än en nyfödd nu numera.
Fort det går!

Igår var det nog sommarens varmaste dag.
Det var så lugnt och fint på havet också och så bra press ute på Brattö så jag blev alldeles solbränd!!
Sambon och jag ser ut som ett par såna där spanien-pensoionärer nu.
Vita i håret och alldeles brun-röda, haha.

Jag promenerade runt ön och pratade lite med fåren som går lösa och betar där. Inte för det finns mycket att beta vad jag kan se, men de klapprar runt på berghällar och stenar så glatt och springer sin väg  bäää-ande när jag pratar med dem.
Precis som jag skulle ta av mig bikinin för att ta ett textilfritt dopp kom det in en båt så det blev ett vanligt bad. Men så skönt!
Alldeles ljummet i vattnet och kristallklart. så härligt!

Hemma igen satte vi oss på altanen med ett glas vitt iskallt vin och där blev vi sittande ett par timmar.
Vi fick dra fram parasollen för att få lite skugga, så varmt var det.
Framåt åtta grillade vi fiskspett från vår fiskbil nere vid ICA här i Åsa. Inte riktigt lika goda som Hjuviks fisk borta vid ICA Maxi i Kungsbacka, men goda ändå.
Jag orkade inte äta hela mitt. Man blir inte så hungrig när det är så varmt.
Men svullen blir man!
Svårt att böja fingrarna så tjockt känns det.

Nu är det bara 131 dagar kvar till Egypten!




Inga kommentarer: