torsdag 15 augusti 2013

Busy

Uj vad tiden går!
Plötsligt är det redan torsdag.
Det är lite lugnt på jobbet fortfarande på så sätt att  man hinner med det man ska på dagarna.
Snart lär det väl vara slut på friden, så det är bara att njuta.

Jag var ute och kollade av svampställena i tisdags kväll. Ett par kremlor och några ynka kantareller hittade jag. Ett av ställena borta i Förlanda, där jag brukar parkera i början av den lilla skogsvägen, höll jag på att köra förbi. Hela naturen runtomkring var helt förändrad. Man hade avverkat hela skogen på andra sidan vägen så jag kände knappt igen mig!
Vemodigt när skogen plötsligt är borta.



















Som sambon brukar säga: det är världens dyraste kantareller - mycket tid och mil för den lilla skvätten:-)

Jag vet att det finns massor med kantareller längre upp i landet (typ i Dalsland, A och L!!!), men där är ju inte jag liksom...
Sen är det ju väldigt tidigt ännu, om man tänker soppar och annat. Ok, jag får tåla mig ett tag till.

Igår städade jag i syrummet.
Det är där jag har alla mina garner (och det är (o-)försvarliga mängder måste jag erkänna) och tyger, spinnrocken, kardmaskinen, symaskinerna mm mm. 

Nästa projekt är att plocka ihop saker som ska till loppis. Vi har ett par överkast som jag i ett obevakat ögonblick investerade i på Almedals. Kostade en slant då och de ser ut som nya men är heeeelt ute i färg och kvalité. Fattar inte hur jag tänkte där faktiskt...
Kanske någon annan vill ha dem istället. Om inte annat är det roligare att skänka bort än att slänga. Jag kan bara inte slänga hela och rena saker.

Sen har jag en spinnrock i garaget som jag inte ska behålla. Den är från 1800-talet, men har fått ett av benen ytbytt mot ett stolsben och har pga detta blivit lite skev. Orkar inte fixa den.
Och så har jag ju även min Hyssna-rock från 1944 som jag använder och således behåller.
De här gamla rockarna är för det mesta gjorda för att spinna lin och annat hårdtvinnat på. Så även Hyssna-rocken så utväxlingen är alldeles för hög för att jag ska (orka) lära mig trampa så långsamt och/eller bromsa så det går att spinna fluffigt och mjukt löstvinnat ullgarn på den.
Men det är ju roligt att ha en gammal rock så den får vara kvar.
Den äter ju inte bröd där den står som en fd svärmor brukade säga.

Däremot har jag långtgående planer på att komplettera med en modern spinnrock.
Det lutar åt en Ashford Joy med dubbeltrampa.
Det är så roligt! Man skriver en kort fråga på Sinn-gruppen på Facebook och tio minuter senare har man en lång radda med svar från erfarna spinnerskor. Super!!

Innan jag slår till ska jag bara motivera mig (sambon) genom att röja undan sånt som jag inte använder och alltså inte ska ha kvar. Man visar liksom då att man gör plats för nytt när man slänger ut nåt gammalt.
Bra va!!
Annars slänger jag inte alltid saker jag inte använder.
Man kan ju vilja använda dem igen, senare liksom.

Jodå, så det är fullt upp änna.

Och den lille godingen växer och frodas.
Uj vad jag längtar efter honom!!
Och hans föräldrar får jag tillägga. Lätt att glömma dem när man har den här lille killen framför ögonen:-)
 


Inga kommentarer: