torsdag 1 augusti 2013

Barndomsvänner och hallon


Igår fick jag tillfälle att träffa en gammal barndomsvän som jag bara sett som hastigast någon gång för en massa år sedan.
Det var A, till höger på bilden som också är nästan barndomsvän, som bjöd in till ost och vin.
Det var så skönt väder att vi satt ute, men mannen i huset förbättrade ändå sommarkänslan med gasolvärmare framåt kvällen.
Barndomsvännen M sitter intill mig på fotot. Vi bodde grannar på somrarna i Åsa när vi växte upp.
När vi var i tolv-tretton års åldern började mina föräldrar hyra ut sommarstugan - för det kändes lite för mycket att ha två trädgårdar o sånt att ta hand om - och vi var inte där på många år.
När föräldrarna kom på att de skulle bo där en sommar till innan de sålde, som de hade funderingar på att göra, hade det gått tio år. Då hade M:s familj sålt sin stuga och vi kom inte att mötas igen förrän många år senare. (Mamma och pappa sålde inte, de kom på när de väl kom tillbaks till stugan att "det här kan vi ju inte sälja! Det är bättre vi säljer Kungsbacka-villan istället", vilket de gjorde och byggde om stugan till en året-runt-villa. Det är vi glada för!!)

Vi hann förhöra M om nästan hela hennes liv och hann även igenom en massa barndomsminnen om vad vi lekte när vi var små. Väldigt roligt måste jag säga!
Sambon var så snäll och satt på pass hemma för att komma och hämta mig så när klockan närmade sig tolv messade jag att nu kunde han köra hemifrån. När sambon pratat färdigt med mannen i huset och vi flickort tjattrat färdigt och bestämt datum för nästa möte skjutsade vi M hem. Hon bor "på vägen" inte så långt från A.
Nästa gång hoppas jag att syster A-M kan vara med också. M och hon har inte setts alls sedan de var i tio-tolv års åldern.

Idag ska vi på eftermiddagsfika hos Olles farmor och farfar i Hjuvik.
Det ska bli såååå himla härligt att träffa honom igen!
Ja, E & D och svärisarna också såklart!
Men Olle!!!!
Innan dess hoppas jag att vi hinner sola och njuta av en av de sista semesterdagarna som är kvar,
Det känns som det var längesen vi gick på semester, och samtidigt känns det som att det gått väldigt fort!!
Swisch bara!
Jag ska sticka på min lilla hjärtfilt och ...ja annars bara lata mig.

Och just som jag skrivit detta så messar min syster den här bilden












Så nu slänger jag på mig stövlarna, greppar en hink och ringer morsan o kollar om hon vill hänga med ner till Steninge och plocka hallon!
Tjolahopp!!

Inga kommentarer: