söndag 9 juni 2013

Ny kamera

Jag har tänkt ett tag att jag skulle köpa nåt till sambon. För att han är så snäll och alltid ger mig så fina saker.
I påskas fick jag påskägg tex. Fast jag inte köpt nåt till honom. Hemskt!! jag tänkte inte ens på att det var påsk! Alltså att man ska köpa påskägg till varann... jag veeeeet, jag är hemsk!!!
Det var en mini iPad i påskägget jag fick av honom.
Väldigt, väldigt glad blev jag.
Och skämdes lite.

Det är inte så lätt att köpa nåt till min sambo. Han är väldigt sparsmakad om man säger så, och har inte tusen hobbies som jag (som jag alltid behöver önska mig en massa saker till) och om han önskar sig nåt så köper han det själv. Och så är det bara dyra saker han vill ha om han vill ha nåt...

Nåväl, en dag kom jag på att han behöver ett objektiv till kameran (som han fick av mig på födelsedagen förra året, se där! jag är inte alldeles hopplös!:-)).
När sambons L är ute och kitesurfar så duger det inte att fota honom med vanliga objektivet.
L blir liksom bara en liten prick mitt i bilden. Så ett zoom-objektiv är en väldigt bra present.
I torsdags fick jag tummen ur efter idogt kartläggande på nätet och konsulterande av svärson D.
Väl inne i fotoaffären, efter uträttande av påskäggsinköpet, spontanköpte jag en liten kompaktkamera till mig själv. Sådär hux flux bara!
Canon ixus 500Hd heter den.
Väldans kul att ha en riktig kamera igen! Det blir ju inte bra med telefonen, hur gärna man än vill.
 Här är några smakprov på bilder med den lilla nya.
Miniatyrlandskapsinställning, lite suddigt upptill och nedtill

 










Självutlösare. (eller fördröjd utlösning som jag kallade det först...:-P)
Jätterolig och bra funktion! Det känns som det bara kommer att vara bilder på mig själv här på bloggen fortsättningen. Här är jag i favoritplagget pyjamas:-)



"Visa din soffhörna också" sa sambon.....vad menar han?



Närbild med zoom så det blir lite suddigt utanför fokus.



Autofokus och komposition à la vännen M som lärt ut att om man har nåt i förgrunden och lutar kameran så ser det jätteproffsigt ut!:-)
Inte sant?

 

Inga kommentarer: