söndag 27 januari 2013

Finull och dubbelstickning

Hela helgen har ägnats åt ull i olika former.

I lördags gav jag mig på att karda finullen från kollegan A:s får.
Den var ju väldigt skräpig så jag har bara tvättat en liten hög.
Det tog väldigt lång tid att rensa den.
Den var ganska kort också, men hur som helst så lyckades jag karda en del av den.

Och även spinna. För att få den att hålla ihop fick jag ge den rätt mycket tvinn, så garnet blir inte riktigt så fluffigt som man kan tro när man känner på ullen och kardfloren.


Jo, så spann jag lite till av den grå gotlandsfår-ullen. Himla svårt att få det likadant som förra gången.
Det blev inte riktigt lika tunt som sist.
Men va fasen, man är väl ingen maskin heller!
Här är de två senaste omgångarna och en liten bit provstickat. Inte helt tokigt, men det känns ändå som att det är lång väg kvar tills jag har garn till min landskapströja, haha.

I förmiddags fick jag plötsligt en sån obändig lust att dubbelsticka nånting. Instpirationen fick jag från  Dödergök för ett tag sen. Sedan dess har den idén legat i bakhuvudet och grott. 
Ja, så poppade den upp helt oförhappandes idag då:-)
Ja, det var ju inte annat att göra än att inventera garnförrådet och sätta igång.
Men först skulle jag plocka ihop ett mönster. För det dög ju inte med de enkla jag hittade på nätet. 
Det tog resten av förmiddagen att leta upp och rita av några fina bårder från olika landskapsmönster.
Det skulle ju räknas ut hur många maskor jag skulle lägga upp och mönstren behövde ju stämma med varann också så det går jämnt upp i slutänden liksom.
Well well, till slut kunde jag lägga upp och börja sticka. 
Jäkla petigt måste jag säga!
Mönstren var väl inte de bästa att börja med när man inte stickat dubbelstickning förut, men skam den som ger sig.



Detta kommer att ta tid!!
Men det är väl karktärsdanande kan jag tro för en som har så bråttom som jag:-)
Skum färgåtergivning. Garnet är Fame Rand i blå och gröna nyanser och Mellanraggi från Järbo. Gammaldags rundsticka 2,5. JAg stickar rätt löst så det funkar.
SKulle helst vilja har en trästicka, men jag har inte hittat någon så tunn. 
Jag hade en hel underbar i ebenholtz från Susanne's tror jag den hette, som jag köpte på Deisy Design. 
Tyvärr satte jag handen på den när jag skulle resa mig ur soffgropen en gång så den ena änden gick av. 
Måste verkligen köpa en ny sån.

Sambon har varit jättesjuk sedan igår morse. Jätteförkyld, ont i halsen och det riktigt piper i bröstet på honom när han hostar. Väääldigt synd om honom är det. Men lite bra också. 
Han har inte varit så sugen på mat eller att prata och har inte orkat göra nåt alls så jag har kunnat leka med alla mina roliga saker heeeela helgen. 



1 kommentar:

KataM sa...

Det låter som en alldeles underbar helg. Både karda och spinna och sticka.

Det där med dubbelstickning verkar spännande. Det måste bli riktigt varmt och gott - perfekt för en vintermössa.