tisdag 3 april 2012

Tvätta ull

Garnet - eller vad man ska kalla det - blev väldigt krulligt när jag tog det av härveln idag.
Något övertvinnat om man säger så.
Men alla är vi barn i början och jag är väldigt nöjd ändå att det överhuvudtaget blev garn av det.
Efter dopp i ulltvättvatten fick det hänga på torkvindan med tyngd.
Det ska nog göra susen på krusidullerna.




















Annars är det stora tvättdagen idag.
Det är ullen från A:s värmlandsfår som tvättas.
Det tar en stund.
Jag har bara två små tvättpåsar och en liten ho i tvättstugan.
Snygg tvättstuga, men opraktisk...
Men det går fint ändå.
Flytande Y3 med en rejäl skvätt ättiksprit i blir ett lagom surt tvättmedel.

Jag går på Rosenvantens recept och det funkar jättebra.
Det är väldigt enkelt egentligen:
Hett vatten och tvättmedel i hon.
Ullen placerad i tvättpåsar sänks ner i vattnet och får ligga still där tills jag får lust att ta upp dem igen:-)
Om man vill ha jätteren ull får man göra om proceduren ett par gånger och skölja väl.
Men se det vill inte jag.
Jag vill ha en lite fet ull som fortfarande luktar ull (får).
Man kan ju faktiskt tvätta garnet sen.
När ullpåsarna lyfts upp går de direkt in i tvättmaskinen för centrifugering.
Simsalabim, nästan torr.
Ullen får torka färdigt ute i solen.



















Medan jag väntade på att ullen skulle torka täljde jag ett par pinnar till härveln.
Det fattades pinnar till den löstagbara härvelklykan (eller vad det nu kan heta).
En lagom torr enekvist blev efter lite karvande med morakniven två skitsnygga pinnar.
Kan själv!

Inga kommentarer: