torsdag 5 april 2012

En fantastisk ulldag

Ett fantastiskt möte, en fantastisk dag.
Idag träffade jag en alldeles nybliven vän från spinn-gruppen på facebook.
En sån generös och go människa som delade med sig av mängder av ull-, spinn-, rock- och fårkunskap!
Först var det får- och lammvisning. A berättade om de olika sorterna, olika raser och blandningar.
Baggarna fick pepparkakor:-)








Ja visst är de här fåren annorlunda!
Lamor kallas de.
Ser ut och beter sig som en blandning mellan får och häst..

Sen gick vi igenom mina rockar.
Den gamla slitna rocken går att fixa med en gnutta händighet. A visade mig var den var skev och hur jag ska tänka när jag letar upp en passande vinge.



















Efter det botaniserade vi i hennes källare där ett drygt 20-tal spinnrockar i olika modeller och åldrar bor.

Sen hade vi ullkunskap. A visade skillnaderna i ullkvaliteter och berättade om hur man känner igen guteull kontra rya- och värmlandsull. Bara detta är en hel vetenskap!

Därefter gav vi oss på våra ullfällar. Jag hade med mig gute-ullen som jag fått av A på jobbet.
A visade hur man tesar isär fällen och lägger den i kallt vatten för sköljning. Efter bara en liten stund fälldes  smuts ut i vattnet och det började bildas vitt skum. Inbyggd tvål, sa A.




















När badkaren var fulla gick vi in.

Jösses så mycket garn, böcker, vävstolar, sländor, kardmaskiner och annat hon hade!
A föreläste om garnkvaliteter, spinning, tvinning, kardning och allt möjligt annat.
Mitt upp i alltihop blev jag bjuden på middag. Så himla gulligt! Och så gott sen!
Spagetti och köttfärssås med sallad. Köttfärssåsen var gjord på fårkött.
Såklart!
Jättegod!!
Lasse hade han hetat som släppt till köttet...

Handgriplig kardningsundervisning och spinnträning på A:s Ashford avslutade den här heldagen.
Hon är en tuff fröken A.
Men så var det ju en ovanligt okunnig och amatörmässig elev också:-)

Innan jag åkte hem var det dags för matning av bebisarna.



















När de tre små ätit färdigt var det mycket spring i benen.
Nyfikna krabater.



















Jag har haft såå roligt idag!
En sån underbart generös och gullig människa denna nya vän!
Hoppas vi ses snart igen.
A lovade att sammankalla till en spinndag fram i sommar.
Det ser jag fram emot!
Nu ska jag träna satan på kardningstekniken och spinningen.

Målet är att spinna mitt eget garn till en Setesdals kofta.

På hemvägen var jag bara tvungen att stanna och fota den gamla gården som jag redan på ditvägen uppmärksammat.
Finaste hittills!
Resten av vägen hem fantiserade jag om hur det kunde finnas spinnrockar och annat gammalt fint på vinden i det fiiiina huset.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Du verkar ha haft en fantastisk dag! Fler Ann-ar i världen så tror jag det blev en bättre sådan! :-)
Underbart hus, klurar lite på var du såg det för jag tycker att jag vet ungefär vilken väg du borde ha åkt...men det spelar ju inte någon roll, fantastiskt vackert!

lilian sa...

Ja, Ann är en go en !