söndag 30 januari 2011

En vacker dag


Idag har det varit en väldigt vacker dag!
Nästan vår!

Det luktade ute för första gången sedan det blev vinter.
Enebuskar.
Och lite svagt av tången nere i Vassbäck.

Några tuvor stack upp i dikeskanten.
Ovant att se barmark.

Annars har vi inte gjort nåt särskilt.
Promenerat.
Fikat ute på altanen.

Jag har jobbat lite på datorn.
Blondat håret.

Alltså egentligen är det en hel historia för sig.

Jag var hos frissan, inte min vanliga utan en vikarie för min föder barn.
Men ändå.
En - förutsätter jag - jätteduktig tjej - på samma salong.
Så säger jag hur jag vill ha det och då pratar hon omkull mig med allsköns frisörargument och som slutkläm att hon ju är proffs så hon vet vad som är snyggt....
Ja du fattar rätt; jag var inte riktigt riktigt nöjd efteråt.
Men väluppfostrad som jag är så gick jag ehm och tänkte att jag vänjer mig nog.
Vid att se min äkta råttfärg som ju så tydligt framträdde efter klippningen.

I didn´t!

Här betalar man dyra pengar för klippning och blekning och så får man lik förbaskat göra om det själv!
Alltså klippningen säger jag inget om men själva färgen!

Jo jo, jag vet.
Jag är en vuxen människa och kunde sagt ifrån men... hon hade så många argument och lät tom lite lite nedlåtande som att jag inte begrep mig på vad som är snyggt och rätt och riktigt... tänker jag nu så här efteråt...

I eftertankens kranka blekhet (visst låter det roligt det uttrycket!) känner jag så här:
Jag går till frisören och betalar för att hon ska göra så som jag vill ha det.
I min värld är reglerna så här:
Jag betalar,
hon gör.
Jag går ju inte dit och betalar en j-la massa pengar för att få det som jag INTE vill ha det!!!!

Well well. Det är tur att man är en händig person.
I förmiddags åkte jag o handlade Mood blondering.
Ultrablond.
Det är den bästa sorten enligt min - mycket erfarna - mening. 
Lite knöligt är det ju när man ska göra det på sig själv men när inte frisörjäntan kunde (ville) så...

Nu är jag blond o fin igen och väldigt nöjd med resultatet.
Lite missvisande färgåtergivning när man är lat och fotar med mobilen.

Kan själv! så det så!

5 kommentarer:

mary-ann sa...

första och enda gången jag har varit hos en frisör och skulle färga håret i min svarta färg blev det blåsvart...sååå snyggt sååå...numera färgar jag själv håret och frissan får stå för klippandet...

Cecilia sa...

Jag klipper mig själv av precis det skälet; jag förklarar hur jag vill ha det ( och jag har inga orimliga förhoppningar eftersom jag kan få till det själv!) frisören fixar till något annat och jag betalar och grämer mig...inte längre. Bra att du fick bra klippning och kunde fixa färgen själv!

Paradiset Kaos sa...

Jag har en jätteduktig frisör och jag vet att det blir bra när hon både klipper och färgar håret på mig. :-)
Idag har jag visserligen färgat håret med hjälp av gubben, men det är för att det var det ekonomin hade råd med idag.

Ann sa...

Jaa, själv är bäste dräng,, MEN jag trodde att du var "äkta"?? ;-)

Anita sa...

Har aldrig varit nöjd efter ett besök hos frissan, så där har jag inte varit på över 20 år. Mitt redan tunna hår tunnades utså det såg inte klokt ut efter första tvätten. Som tur är, har jag lite självfall, så även om klippningen inte är perfekt, så syns det inte. Undrar ibland, om många frissor, frisörer har sovit sig igenom undervisningen.