tisdag 28 december 2010

Jul, jul, strålande kort jul

Alldeles för kort!

Men kall och fin!
Sommarmiljöer ser extra kalla ut när det är vinter.

Som bänken som står på berget mellan Krokvik och Vita Sand












Eller segelbåten i ensamt majestät vid bryggan












Annars har jag sysselsatt mig med att repa upp hela Ingelatröjan.
Igen...
Och stickat om den.
Igen.
Lite lite större ville jag ha den.
Och då behövdes mer garn.
Och tur var det att jag hade höstskog från Fale Artut liggande i vackra härvor!
Sambon ställde upp som garnvinda på juldagens förmiddag.
Jo, han går i shorts året runt!
Inomhus alltså!












Ni ska få se sen hur fin tröjan blev när jag äntligen fick den som jag tänkt.
Jobbigt att få till det när man stickar på fri hand utan mönster...

I julveckan fick vi leverans från Jämtland.
Två av Fale Artuts får kom i paket i form av underbara fällar.
Fällarna har varit svarta får som gått i den Jämtländska sommarhagen och solblekt hårtopparna.
Fantastiskt vackra och mjuka.
Så nära man kan komma att ha riktiga får här hemma!
Vi la dem - lite hänsynslöst kanske - på golvet vid sängen.
Helt ljuvligt att sätta fötterna på när man stiger upp på morgonen.
bilder sen...

Igår var jag med min bror och tittade på en liten gård som är till salu i Förlanda.
Väldigt söt!
Väldigt gammal!
Boningshuset byggt 1868.
Med orginalspisarna kvar i kök och storstuga.
Sneda golv och underbart bedagade väggar.













Ekonomibyggnaderna av senare modell men väldigt fina väggar på dem med!
Vad är det med mig och gamla hus?














Visst isoleringsbehov ...












Brorsan förklarar hur man isolerar klart väggen på ett enkelt sätt...
....tycker han ja!

1 kommentar:

fale artut sa...

Hoppsan! Du kollade väl om det går att ha Finfår där? Värmlänningar alltså.........Ser ju perfekt ut!