måndag 9 augusti 2010

Lägesrapport

Ojoj vad tiden gick fort!

Idag var det lite höstkänsla när vi åkte in till stan för att jobba första dagen efter semestern.
Det är helt ok.
Dagen efter sommaren liksom.

Gurkorna växer som ogräs i växthuset och i lördags när E & D var nere o hälsade på provsmakade vi en.
Oooo så god!!

Bilder kommer sen.

JAg har varit dålig på att blogga det sista.
Dagarna har rusat iväg.

Vi hade en underbar dag på havet i lördags när E&D var nere.
Strålande sol och härliga bad.

På kvällen när ungdomarna åkt på 25-årskalas i Vallda cyklade jag o sambon med brorsan och hans M till Frillesberg.
Vi åt en bit mat och drack ett glas vin.
Cyklade hem i mörkret vid 11-tiden.
Alldeles ljummet var det ute.

Annars har jag kollat efter sniglar i växthuset.
Verkar inte ha följt med några in.
Däremot ser jag lite angrepp av mineralfluga.
Den gör vita spår i bladen.
Angripna blad ska man plocka bort och bränna...
så jag ska nog spruta med lite starka grejer endera dagen.

Stenmålning har det blivit lite också.
Ni ska få se sen när jag lagt in bilderna.
Väldigt rogivande måste jag säga.

Jag släpade med mig sambon ner till stranden i förra veckan för att plocka fler släta, lagom stora stenar att måla på.
Bättre med fyra fickor än två.
Han är snäll som hänger med på mina upptåg.

Utom svanmpplockning!
Den får jag ha för mig själv.
Det gör inget.
Mamsen följer gärna med.
Igår var vi ute i regnet och åkte runt för att försöka hitta nya svampställen.
Vi åkte långt bort till Idala/Helsjön.
Det blev magert.
Mor hittade en liten söt Karl-Johan.
Vi fick några gula kantareller och ett par små brunsoppar.
Såg några olika kremlor.
Ett par sammetssoppar.

Jag var nära att stoppa ner en liten gallsopp i korgen.
Den var så liten så det lilla olivfärgade nätet på foten var väldigt blekt.
Men jag såg ju att det var en ovanligt kritvit hattundersida på den.
Vilket ju gallsoppar har som unga exemplar.
Jag var bara osäker tills jag slickat försiktigt på köttet.
Hujedamig vad krävt, beskt och surt det smakade.














Bittert.
Att en sån liten kan vara så ettrig!
Den lilla söta svampen slängdes lång väg.
Bilden har jag hämtat på nätet.
Min svamp var ännu blekare påådernätet.
Här försöker jag med alla medel förklara varför jag som erfaren svampplockerska ändå tvekade en stund.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Jag plockar bara kantarell, maken vågar sig på några sorter till. Gallsopp lär vara ruskig...
Om det känns OK att göra första arbetsdagen har nog semestern varit bra!