onsdag 21 juli 2010

Mera sten

Aj aj aj, vad ont jag har i min kropp!
Min stackars otränade kontorskropp!!

Odlingsplätten som ska bli växthustomt är inte att leka med.
Tur att sambon hjälpt mig att gräva!
Det är i stor sett bara sten i marken.















Dag 1














Dag 2














Och en massa rötter av djungelväxten.















Är det nån som vet vad den heter?
Den växet i tuvor.














Vissnar ner varje höst och växer sig så här stor varje vår.















Ihåliga stjälkar som går lätt att bryta av vid marken.
Men fy för sjuttsingen sicka rötter!!
Stenhårda träklumpar under jarje tuva och långa tjocka rötter som förbinder tuvorna.

Hela dagen igår och i förrgår grävde vi.
Jag tänker på de småländska bönderna.
Förr i världen.
Tänk utvandrarna!
Vilket jäkla slit!!

I alla fall så är nu själva fyrkanten grävd, och tre av plinthålen.

Dessutom fick jag för mig att renovera komposten.
Vi har bara slängt i högar med gräsklipp utan att röra om eller blanda med annat
så den var änna död om man säger så...

Men nu har jag skottat ut allt och krafsat igenom alla klumparna med handkultivator
och sen blandat med jord och vattnat och lagt tillbaks.
Väldigt fint!!
Nästan klar...
Före















Efter, nästan klar...














Förutom  ömma och stela muskler lyckades jag klämma lillfingret mellan två stenar så
jag känner mig väldigt mörbultad....
Hemskt att den stackars kroppastollen blivit så klen.
MÅSTE träna! Det här duger inte.

Sambon däremot grävde på som en 20-åring.
Tur han hjälpte till med detta.
Det hade tagit fyra gånger så lång tid om jag skulle gjort det själv.
Gullesambo!!

En sjal är påbörjad i garnet jag fick av sonen L.
Marks & Kattens Fame.
Mönstret är väldigt simpelt från boken Stickverk.
Lättja heter  mönstret.
Passande namn!
Mina favoritböcker just nu.
Det grönskande växthuset och Stickverk

































Stickas på skönaste rundstickan  i ebenholz från Susannes, nr 5















Idag är det vilodag.
Vi ska åka till Hönö och titta på en utställning i Ishuset.
Tord Lager och Kent Larsson ställer ut tillsammans.

Lilla mamsen och våra favvogrannar L & P åker med.
Det ska bli trevligt!

4 kommentarer:

Mia stickar sa...

Har ingen aning om vad det är för växt, växer inte här uppe ialla fall! Vad kul med ett växthus!

Cecilia sa...

Har just idag diskuterat växtens namn. Parkslide, sa det i mitt huvud men jag fick bara mothugg... :-)
Växthus blir väl härligt, då kan du odla vindruvor!

Paradiset Kaos sa...

Tror nog du behöver en vilodag efter det hårda arbete du utfört med hjälp av sambon.
Det kommer att bli jättebra till slut eller hur?

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Växten heter parkslide och brukar betecknas som ett ogräs. Fast väldigt fint tycker jag.