tisdag 4 maj 2010

spinna spann spunnit

Och här kommer fortsättningen från igår
Jodå, Fale Artut hade alldeles rätt.
Jag hade gjort mig en slända.
Det var det ni fick se igår.

Och det var jätteroligt även om det var rätt mycket fusk att spinna av bobin.
Förgarn.
Jag köpte det för längesen på Kinna Garn bara för att det var billigt och för att jag trodde att
jag skulle kunna ha det till nåt nån gång.















Kanske förmätet att kalla det spinna. Mer tvinna.
Jag tvinnade i alla fall två nystan som jag sen tvinnade ihop så det blev tvåtrådigt.
Väldigt kul ändå, fast det var fusk.

Det skulle allt vara väldigt roligt att testa på riktigt ullflor.

I posten igår kom ett helt underbart litet paket.
Garn beställt från Fale Artut denna begåvade mnniska som spinner så ljuvliga garner av bla
egen ull från egna får.






























Det här är kvalitet må jag säga.
På flera plan.
Dels att veta varifrån ullen kommer och vem som kardat, tvättat, färgat och spunnit.
För hand alltihop.
Dels för att det är så vackert. Och så handgjort. Lite ojämnt och härligt.
Dels för att det känns så skönt i händerna. Lite lite fett och väldigt mycket ull liksom.

Inte nog med det utan det låg en extra härva i paketet.
En present!!
Det är kundvård det minsann!
En hel härva brungrått garn av Fales egen ull som spunnits på ett ekologiskt spinneri.
Fatta att jag blev glad!!


Idag har jag varit på fältet hela dagen.
Undrar vad det ä rmed mig och gamla - helst fallfärdiga  - hus.
Såna här går jag loss på.
















Knäppt alltså.
Ögonen dras till slitna gamla hus.
Helst övergivna, men det går bra med bebodda också.
Bara de är riktigt gamla och slitna. Helst fallfärdiga.
Det här stod nånstans i Jönköpingstrakten.
Det finns massor utefter vägarna. Önskar man fick gå in i dem.
Jag vill höra deras historia.
Spännade på nåt sätt.
Det skulle också vara spännande att få reda på vad det är för case som ligger bakom denna böjelse..
Eller inte..

Nåt helt annat...
Igår satt jag ju klistrad vid Bonde söker fru.
Så söta bönder! Underbart charmiga och gulliga människor.
Och vilka miljöer!
Så himla maffigt när den långe bonden från Billinge kom körande med sin bautatraktor.
Väldigt kul och gulligt filmat också.
Munnen satt fast i ett leende under hela programmet.
















Slutligen får ni se hur  rak och fin den krokiga bryggan blev.


Nu är det natti natti och i morrn bitti kommer elektrikern och kollar på våra utelampor på havssidan som ärgat fast, centraldammsugaren som ballat ur och de stora spottarna över köksön som lever ett helt eget liv ...



Inga kommentarer: