tisdag 11 maj 2010

Spinn mm

Igår var det verkligen måndag.
Typisk måndag.
Frysig och låg.
Trött.
Det blir så när man är ute på galej på helgen och sen sitter uppe och stickar alldeles för sent.
Lite piggare blev jag när jag fick på mig dotter Js senapsgula tröja.
Jag gjorde som hon brukar göra.
Lånade först och frågade sen.
Väldigt bra taktik!

Lite suddigt med mobilkameran.
Bilden togs för att SMSas till J så hon skulle bli varse hur snygg mamman blev i hennes tröja.
Tjo!


I brevlådan igår kväll låg ett litet bunt bev som Dag-Otto säger.
Kolla in Dag-Otto 1:20 in i filmen.
Jag erkänner att jag tycker sådan humor är jätterolig!
I alla fall så var det två små "godispåsar" från Ullcentrum.
Bara för att gå en level upp i mina spinn-försök.

Dra åt skogen vad det är SVÅRT!!!
Och så kan jag ju inte låta bli att jämföra med riktigt garn.... sånt som Fale Artut gör.
Det är inte bara till o snurra upp några ulltussar minsann!!
Svårt som f-n, men roligt också.
Efter en stund gick det bättre och liknade faktiskt garn till slut.
Om man fanitserar lite..hihi

Man ska veta det när man köper handspunnet garn, att det är minsann inte snutet ur ett grisöra.
Efter mina försök uppskattar jag Fale Artuts garn än mer.
Fales garn är så mjukt och härligt. Och lite lite fett också.
Den här "köpta" ullen kändes så sträv och urtvättad liksom.

Nä, det där med att spinna garn är helt klart en egen vetenskap.
Har du sett att Fale Artut startat en ny sida förresten?
Ullmaja
Där kan man köpa riktigt handspunnet garn i underbara färger.
Jag kallar det för poesigarn, eller konstgarn.
Varje härva är som en målning. kolla själv får du se!
När jag nu dessutom av egen erfarenhet vet hur nedrans svårt det är bara att spinna garnet (förutom att färga, komponera och karda mm) .... respekt!

Satt uppe alldeles för sent igår -  igen.
Jag fastnade i en dansk film.
En verklighetsbaserad story om en familj som var Jehovas vittnen.
Riktigt spännande och som vanligt med danska filmer, välspelat och
välfilmat.
Jag la tom ifrån mig sticket för att inte missa nåt.
Det du!
Jag kunde bara inte slita mig så  klockan blev tolv innan jag kom i säng och sen behövde jag läsa ett par sidor
i boken jag lånat av sonen L innan jag kunde koppla av...
Tur det är kort vecka.

Han är rolig L, förresten.
Eller, alltså det är ju min fördom (könsrollsuppfostran) om unga mäns läsvanor i allmänhet som ligger till grund för den tanken.
Ett spörsmål för genussjoket vid nästa familjemiddag kanske..
Eller hur genuslulen?
Han lånar i alla fall gärna böcker om livsöden och relationer när han går på bibban.
Såna ämnen som jag också gillar.
Ärligt! det är inte vanligt bland killar i 21-års åldern väl??
Är det genus eller socialt arv?

Nu tog jag i alla fall bara en bok i högen och fick i händerna en spännande berättelse om en amerikansk tjej som varit med om en våldtäkt.
"Efter våldtäkten" heter boken då...
Det låter hemskt och det är det också lite i början när hon beskriver själva händelsen.
Men den handlar mest om tiden efter och hur processen var för henne med allt kring polisförhör och rättegång och sådant, hur hennes familj och vänner reagerade men även hur hennes egen process såg
ut rent personligt, mentalt och känslomässigt.
Mycket intressant.
Hon skriver väldigt bra och med lite distans.
En underton av humor faktiskt utan att hon slarvar bort det allvarliga ämnet.

well, det var nog allt från litteraturhörnet idag.
och genushörnet ?!




Inga kommentarer: