torsdag 13 maj 2010

Konstrunda

Uj uj! Nu är jag helt slut!
Så många intryck! 
Så många möten!

Jag o lilla mamsen började i Onsala hos mamsens målarkompis Boel.
Jättefina målningar.















Och jättesöt o trevlig konstnärinna
Smakfullt även på uteplatsen
Kul idé att hänga tavlor på planket.

Boel skulpterar också


Nästa stopp var Marie Ragnhults ateljé där även min gamla keramikfröken Gerd Elldér
ställde ut.

Marie målar akvarell.
Helt underbara grejer.
Jag måste blivit hjärndöd när jag var där inne för jag tog inte en enda bild!!
Som tur är har Marie en hemsida där man kan sno en bild...

Kul o träffa fröken Gerd också.  Hon är jämngammal med min mamma, 76 år ung.
Lika pigg och glad som när jag gick på kurs hos henne för 20 år sedan.
Maries trädgårdsbord fick jag med i kameran i alla fall.
Det ska vara hon till att måla trädgårdsbordet lila!

Och sätta in limegröna dörrar i huset!
Passar bra till hennes eldröda hår.

Nästa anhalt blev Fjärås.
Margareta Andersson är keramiker och vän, tillika mamma till dotter As bästis S. 


Helt underbara föremål gör hon.
Och bor och arbetar i en helt underbar gammal gård.
Kolla bara portlidret, gårdsplanen och entren till boningshuset.




Sånt här går jag loss på.
Fett! som ungdomarna säger...
Kolla husknuten!



Konst överallt ute





Kusiner till urtidsdjuret vi fick i inflyttningspresent

För att inte tala om inne!
Rakubrända urnor. Lite släkt med urtidsdjuren tror jag.

Konstnärinnan till höger.


 
Till sist åkte vi ner till Frillesås och Eva Bengtssons ateljé.

Jag blir helt hagalen.
Och sugen på att göra själv.
Kolla här.
Inspirerande miljö




Mamsen upptäckte att hela grejen var av keramik.

Utomhus var det också fint.







Till sist.
Konstnärinnan tycks inte ha tid med trädgårdsarbete.
Växthuset är också helt underbart!





Inga kommentarer: