söndag 25 april 2010

Vårprojekt

Sista söndagen i månaden = söndagsbastu.
Idag var det hela 9 grader i vattnet!
Riktigt behagligt.
Och så trevligt att träffa några av vännerna i viken.

Hela dagen igår och nästan hela dagen idag har sambon skurat altanerna.
Eller inte skurat utan mer sprutat.
Alla trädgårdsstolar skulle få komma ut och lufta sig.
De vita stolarna hade blivit smutsiga på själva nätet. Även det fixade högrycken i ett nafs.















Jag högtryckade "min" grythyttanmöbel.
Plötsligt var den min... det gör inget.
Den har stått ute hela vintern och var både svart och grön...


Kolla vilken skillnad!















Ja jag vet att det är lite väl brutalt att högtrycka trämöbler. Men eken verkade tåla det riktigt bra.
Bara lite luddigt när det torkade. Det får vi slipa bort med ett fint papper sen.

"Sen" är ett sånt himla bra ord!
Och "en annan dag" är också bra.
Eller "i morrn",
eller "till helgen".
När vi flyttade in här i juli 2007 var det en hel del saker som vi löpande kom på att vi skulle behöva ta tag i.
"i september" blev då ett väldigt användbart uttryck.
Det används fortfarande då och då.
Vi sa aldrig vilket år...hihi

Medan jag väntar på att komplettera mitt Fale Artut garn påbörjade jag ett litet sidoprojekt igår kväll.
Man måste ju ha nåt i händerna liksom.
För ett tag sen såg jag ett sånt sött sjalmönster.
Denna gång en stola-modell.
Avlång kan man också kalla den...
Mönstret heter Spring Leaves och verkar väldigt enkelt.
Jag tog mitt egenfärgade entrådiga Järbo-garn och de sköna Susanna-stickorna.

En bit på väg i solstolen på altanen med Harika-sockor på.






























Jag kom ihåg hur man gör provisional cast-on!
Väldigt bra i just detta projekt där man vill att löven ska falla neråt på båda sidorna när man har sjalen på sig.
Den stickas alltså från mitten.
Kaffe med grädde i favvokoppen och mönstret bredvid på det nysprutade lilla bordet.
Härligt!