lördag 23 januari 2010

Tidigare alster

Här är sånt som jag gjort sedan början av november.
Den här perioden med stickning och sömnad (jag sa ju att jag är periodare) började med att jag, mamsen och syster A-M gjorde en repa i Kinna - Borås - Gällstad. Jag har VÄLDIGT svårt att gå in på Skroten i Kinna utan att köpa nån endaste liten stuvbit. Detsamma gäller med Kinna Garn och såna ställen.
Det första jag gjorde när jag kom hem var att sticka sockor o vantar till mina barn och svärson.



Julias vante blev sedermera Emmas. Julia kom på att hon hellre ville ha blå vantar. Efter att mamman broderat hennes namn på de vita.....
Emma fick de vita istället. De blev av nån anledning inte fotade när de var klara














Amanda fick glittergarn i sitt namn. Hon e ju lite mer glamour sådär.
Ludde ville inte ha några vantar...



Davids, Emmas och Julias raggsockor.



Mina raggsockor


Luddes raggsockor

Tygerna blev kjolar. Sydda under julledigheten. Det var rätt många år sen jag sydde nåt men det sitter i händerna liksom. Jag kom tom ihåg hur man trär overlockmaskinen.
Knäppningen på den lila kjolen gjorde jag lite fiffig, om jag får säga det själv. Knapparna är av manschettknappstyp. Det sitter en liten knapp på baksidan och knapphål är gjorda i båda styckena så att man kan byta knappar. Nån dag kanske man vill ha blanka knappar, eller gröna ... idag är det lila.


Rutiga kjolen. Ett stetchigt tunt ylletyg. Jätteskönt att sy i och att ha på sig.
Nånstans mellan kjolarna påbörjades den röda koftan som jag skrvit om i tidigare inlägg.

Men det är ju synd att bara ha ett arbete på G åt gången. Så nånstans mellan version ett och två på röda koftan så började jag på ett jättefint grönt garn som jag köpt på Kinna Garn i december. Var bara TVUNGEN att susa in där när jag ändå hade vägarna förbi.
Jag gjorde faktsikt ett helt framstycke i bara det gröna innan jag kom på att det blev lite platt. Och DÅ kom jag på att jag ju hade ett lila jättevackert handfärgat entrådigt ullgarn som jag köpt på STRIKK i november. Det lila garnet skulle jag ha att sticka tummar till mina handledsvärmare som jag köpte på Textilmuseet i Borås på den där repan jag, mamsen o A-M gjorde i början av november.


Det kändes så bart utan tummar...
Well, i alla fall så blev det väldigt vackert att blanda det gröna Kitten Mohair-garnet från Sandnes Garn och det lila från STRIKK



Mönstret gjorde jag själv. Jag har en gammal H&M- kofta som jag tycker så mycket om.
Den ritade jag av men förlängde något litet.

Så här blev den gröna koftan till slut



Ja det var väl det hela.
Lite produktiv är man allt.
"inte undra på att du får ont i huvet" som min käre sambo sa...
Jo förresten! Jag stack ju emellan med ett par pannband också , mellan gröna o röda koftan..
Amanda hade ett sånt sött lila pannband hon köpt på H&M. (bra idésprutor de där H&M-inköparna).

Det var bara till o räkna maskorna o finurla ut hur de gjort flätorna. Först gjorde jag en prototyp i resterna av Davids raggsockegarn. Det blev la sådäär. Men det var ju bara en prototyp!


När mönstret var klart (lägger in det i marginalen när jag skrivit ner det) var jag ju bara tvungen att göra ett "riktigt" pannband också. Det fick A-M.
Jag råkade ha ett vitt nystan Drops Vienna hemma. Impulsköp på Broderi & Garn på Drottninggatan i Göteborg, en dag i mitten av december. Himla gullig butik!


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jättefint pannband med hms som modell där. Det är inte så att du har mönstret nerskrivet och skulle kunna skicka det? Är på jakt efter ett sådant pannband just nu men det verkar inte som om någon butik mer än gina tricot har dem (och det föll inte i smaken) så därför kunde det vara trevligt att sticka ett som ditt. Maila gärna svar (oavsett om du har mönstret nedskriver eller inte) till rebecka.maltenius@live.se. /Rebecka